05 July 2010

Tanggal 1 Januari 2010, adalah detik amat bersejarah. Permeteraian perjanjian di antara pihak syarikat Cergasagro dengan En Ramli telah melakarkan satu perkembangan baru bagi syarikat. Seminggu selepas perjanjian, kerja-kerja menolak tanah mula dilakukan dengan kos lebih kurang RM1.5k di tanah seluas 2 1/2 ekar.


Selepas itu tempahan kabin dilakukan di samping membeli peralatan dan keperluan untuk projek ini. Mengikut perancangan awal tanah ini boleh memuatkan sehingga 4,600 pokok dengan 4 peringkat. Dengan modal yang ada pembelian peralatan dilakukan daripada Sabak Bernam , Senawang hinggalah ke Puchong secara berdikit. Alhamdulillah, tanggal 14 Mac 2010 pemindahan anak pokok cili kulai 568 peringkat pertama berjaya dilakukan. Disusuli dengan peringkat kedua iaitu cili centil(semerah) pada 1 Mei 2010.


Kutipan pertama mula dilakukan pada 1 Jun 2010. Hingga sekarang, alhamdulillah hasil amat membanggakan. Buat permulaan, purata kutipan 40-50kg bagi setiap kali kutipan. Walaupun demikian, permintaan amatlah memberangsangkan.


Siapa kata pasaran adalah susah? Yang penting adalah USAHA dan KERJASAMA.

No comments:

Post a Comment