18 August 2010

PKM / PHK

PKM?PHK? Mungkin ramai yang tertanya-tanya. Apakah itu PKM? Apa pula itu PHK? Saya pun begitu juga pada permulaannya. Apa gunanya? Apa kebaikan dan kelebihannya? Atau sekadar untuk menambah kos permulaan? Mungkin ya dan mungkin juga tidak.

Baiklah, dari pengalaman saya ia benar2 berfungsi dalam memberikan keyakinan kepada saya untuk meneruskan projek penanaman cili secara fertigasi ini. Seperti semua kita sedia maklum, tanaman cili ini amatlah cerewet dan penuh dengan musuh2 tradisinya.... Seperti hamama, kutu trip tetapi.... yang paling menyakitkan hati adalah white fly ataupun lalat putih. Kerana apa ya? Hmmm sebab sekali serangga ini menyerang, harapannya pokok pasti akan musnah kerana habis segala cairan daun dihisapnya.... Akibatnya pokok cili kita akan terbantut, dan rosak. RISIKONYA adalah kerugian. Berbagai cara, ubat, racun , kaedah dan sebagainya dilakukan untuk mengatasi permasalahan ini.

Namun bagi saya, penemuan ini tidak mengecewakan. Oh ya, fungsinya? Amat mudah. Kenapa pokok kita mudah diserang penyakit serta serangga perosak? Paling utama kurangnya daya tahan terhadap serangan penyakit. Atau mungkin juga serangga tadi sudah lali dengan racun yang kita gunakan selama ini? Atau lebih mudah lagi 'KEBAL'. Betul kan?

Oleh itu, fungsi kedua2 bahan tadi adalah sebagai pengekal pH sabut serba menaikkan pH air baja. Apabila sabut berada dalam keadaan alkali, pokok tidak mudah terkena serangan penyakit. Tetapi pokok kita mudah sangat terkena dan lemah kepada serangan penyakit sebab sabut kita terlalu berasid. Sebabnya hujan kita sudah terlalu berasid. Kita sendiri pun boleh demam jika terkena hujan, apatah lagi dengan pokok2 ini.

Kenapa hujan punca asid? Apa kaitannya? Kenderaan , industri dan sebagainya menjadi punca kenapa asid berleluasa. Bila hujan, bukankah polybag kita yang jadi sasarannya. Jadi, bukankah ini salah satu penyebab kenapa sabut kita cepat berasid.

JADI, tunggu apa lagi? Bertindaklah, Sayangilah pokok2 cili kita. Disangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di siang hari. Berpenat lelah kita mulakan namun hasil tidak seberapa kerana pokok musnah dipertengahan.

( Gambar ini di ambil ketika pokok berumur 10 minggu )


'ADAKAH INI YANG KITA IMPIKAN? HMMM TEPUK DADA TANYALAH SELERA.'

1 comment: