19 May 2009


Serangan Tunas dicantas untuk merawat.Serangan penyakit disebabkan serangga hamama menyebabkan daun pokok menjadi kecil dan kerinting. Penyakit ni menyebabkan nutrian tidak dapat diproses dengan sempurna. Pokok yang telah dijangkiti harus diasingkan supaya mudah dirawat.Pokok yang telah diasingkan.






Mengasingkan pokok boleh mengelakkan jangkitan penyakit kepada pokok yang lain. Selain daripada itu penggunaan racun serangga dapat dijimatkan. Pokok juga mudah untuk dikendalikan.Serangan serangga perlu dikawal dari awal. Kawasan persekitaran juga perlu dipantau untuk mengawal serangan penyakit bermula. Serangan hamama boleh merebak dalam 2-3 hari. Sekiranya pokok telah dikenalpasti terkena serangan hamama pengasingan dan rawatan perlu dilakukan dengan segera.

3 comments:

  1. salam
    kebanyakan user hanya menggunakan racun hamama jenis malathion, racun jenis ini hanya menghalau hamamah sahaja. penggunaan racun hamamah yg lebih kuat adalah perlu untuk membunuh 2 jenis musuh utama pokok cili iaitu hamamah dan kutu daun. racun jenis selecron dan confidor adalah lebih disyorkan.
    selamat mencuba

    ReplyDelete
  2. hi
    kebimbangan pengusaha tanaman cili fertigasi sekarang ini telah diketemukan dengan serangan lalat putih. difahamkan serangan serangga ini tiada jalan mengatasinya malainkan dengan menghapuskan pokok tersebut kerana ia merupakan bakteria yang menyerang dari dalam pokok tersebut. adakah alternatif lain bagi mengatasinya dengan kos yang minimum tanpa memusnahkan tanaman?

    ReplyDelete
  3. Cara mengatasi masalah cili kerinting yang tidak pernah selesai setelah dicuba dengan pelbagai jenis racun.

    Kini telah terhasil Formula C bagi mengatasi masalah cili kerinting. Untuk maklumat lanjut sila lawati http://cilipadif1.blogspot.com/

    Terima kasih.

    ReplyDelete