18 May 2009


Pada mulanya sekadar suka-suka sahaja dengan menanam cili. Kemudian seorang rakan (Cik Yana yang kini telah menetap di Ipoh) telah mengesyorkan penanaman secara fertigasi.

Kemudian, kami cuba mendapatkan segala informasi berkenaan fertigasi tersebut. Pada mulanya melayari internet, berkunjung ke Jabatan Pertanian Kalumpang (walaupun jawapan agak mengecewakan) sehinggalah kami berhubung dengan seorang berbekal alatan fertigasi di Puchong. Beliaulah yang memberi tunjukajar secara asas.

Bermula dari situ, awal bulan Mei 2009 kami mula menceburkan diri dengan sistem fertigasi ini dengan segala kekurangan. Permulaan, kami hasilkan dengan 96 pokok cili kulai 568.
Gambar ini diambil di sekitar kawasan rumah sewa di Taman Desa keliang Jaya, Kalumpang (berhampiran Tol Tg Malim, Kuala Kubu Bharu, UPSI, Hulu Bernam) dan boleh dilihat apabila menaiki Keretapi Shuttle Ipoh-Kuala Lumpur

4 comments:

  1. anda memang hebat...bagi sesiapa yg xberpengalaman adalah amat sukar utk menyediakan n memulakan 100 pokok dalam waktu yg singkat terutama kos utk tanaman di tanah biasa kerana perlu memesin, meracun,memajak n membuat batas. tetapi hasilnya tidaklah seberapa n lambat jika nak dibandingkan dengan tanaman cara fertigasi. anda membuat pilihan yang tepat n betul. syabas

    ReplyDelete
  2. Jualan CoCo peat:
    Kami ada stock coco peat untuk di jual Harga RM 6 satu katul 5 kg.
    Discount diberi untuk pesanan lebih 2000 ketul,
    1 ketul boleh dapat lebilh dari 5 poly bag selepas rendam air.
    gudang dekat port klang.
    urusan hantar boleh di buat.
    Fauzi Nooska(mobile) 0193560188
    chandra (mobile) 0123795729

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum encik fauziah nooska.. Sya menanam pokok buahan n sayuran depan rumah. S6a nk beli 5kg coco peat

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum encik fauziah nooska.. Sya menanam pokok buahan n sayuran depan rumah. S6a nk beli 5kg coco peat

    ReplyDelete